19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

خودروسازهای فرمول یک وارد جنگ با کرونا شدند

جهان

وقتی «دونالد ترامپ» تصمیم گرفت که با اعلام «تولید در وضعیت جنگی»، شرکت‌های صنعتی کشور آمریکا را وادار به تولید دستگاه‌های تنفسی کند، کمتر کسی انتظار داشت که در بریتانیا بلافاصله از روی دست او تقلید کنند.

رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه دستور داد که شرکت «جنرال موتورز» ابرگروه خودروسازی آمریکا و جهان، تمامی تولیدات صنعتی خود را به‌صورت موقت متوقف و تولید تجهیزات موردنیاز بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ را آغاز کند. ساعاتی بعد، دولت بریتانیا به هفت گروه ابرقدرت تولیدکننده خودروهای فرمول یک دستور داد به اجماع لازم برای تسریع تولید دستگاه‌های تنفسی برسند.

«فرمول یک» یکی از گران‌ترین و پرهزینه‌ترین ورزش‌های جهان است. از سال ۱۹۰۶، شرکت‌های خودروسازی برای اثبات توانمندی‌های خود در تولید موتورهای پرقدرت، اقدام به ساخت خودروهایی کردند که صرفا جنبه نمایشی داشت. خودروهایی تک‌نفره که پایه آن صرفا روی سرعت بنا شده بود. رانندگی با این خودروها گاهی مانند پرش از ارتفاع بدون اطمینان از داشتن چتر نجات در کوله بود.

اما از سال ۱۹۵۰ پس از استقبال دور از انتظار جهان از رقابت‌ خودروهای «چرخ باز» (لقب خودروهای تندروی مورداستفاده در فرمول یک) تمامی رقابت‌ها قانونمند برگزار شد. از سال ۱۹۸۳ این مسابقات برگزاری هرگونه مسابقه‌ای با خودروهای فرمول یک در سراسر جهان بدون هماهنگی و دستور فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی ممنوع شد. نامش را فرمول یک گذاشتند، چون معتقد بودند هیچ رقابتی در جهان بالاتر از این سطح از مسابقات اتومبیل‌رانی نیست.

شرکت‌های تولیدکننده این خودروها اکثرا در بریتانیا مستقر شده‌اند؛ «استون مارتین»، «تیم BWT»، «گروه خودروسازی هاوس»، «تیم مک لارن»، «تیم مرسدس AMG»، «رنو» و «راکیت ویلیامز»

حالا تمامی این هفت شرکت موظف شده‌اند که به دولت بریتانیا برای ساخت فوری دستگاه‌های تنفسی کمک کنند؛ یعنی مهم‌ترین دستگاهی که برای بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه موردنیاز است.

روز ۲۷ اسفندماه پروفسور «کای زاخاروفسکی» رییس انجمن «هوش بری» اروپا اخطار داد که در بریتانیا حدود ۴۰۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه با دستگاه‌های تنفسی وجود دارد و این رقم برای ساکنان این جزیره یک خطر بالقوه در مواجهه با بیماری کرونا است. او در گفت‌وگو با ایندیپندنت اعتراف کرده بود که در بخش درمانی اروپا طی یک دهه گذشته از تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها، مخصوصا تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) کاسته شده است.

همین‌طور خبرگزاری آناتولی به نقل از یک شرکت تولیدکننده تخت‌های آی‌سی‌یو در قونیه ترکیه اعلام کرده است که سفارش‌های جدید انگلستان باعث شده آن‌ها شیفت کاری خود را سه برابر کنند و تعداد تولید خود را از ماهی ۶۰۰ عدد به ۳۰۰۰ تخت برسانند.­

بازهم اما گویا کویید ۱۹ چنان هجومی آورده که این تعداد تولید برای بریتانیا کافی نیست. وب‌سایت رسمی «فرمول یک» در گزارشی نوشته است: «تلاش‌های مشترک این هفت تیم تولیدکننده خودروهای فرمول یک، "پروژه پیت‌لاین" نام‌گذاری شده است. این بخشی از تلاش‌های گسترده صنعت انگلستان برای تولید و عرضه دستگاه‌های تنفسی برای تامین نیاز ملی بریتانیا خواهد بود.»

اما چرا پیت‌لاین؟ پیت‌لاین یا همان «لاین استاپ» نام بخشی جداشده از پیست مسابقه فرمول یک است. خودروهای فرمول یک به دلیل سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت باید به‌صورت مداوم در زمان رقابت چرخ‌های خود را تعویض کنند. به همین دلیل در زمان مسابقه از پیست خارج می‌شوند؛ مقابل تعمیرگاه مستقر شرکت خودروسازی خودشان می‌ایستند و در کمتر از هفت ثانیه (گاهی این عدد به زیر ۳ ثانیه می‌رسد) هر چهار چرخ توسط مکانیک‌ها تعویض می‌شود.

پیت‌لاین (Pitlane) در مسابقات فرمول یک یعنی توقف ضروری؛ حالا تمامی شرکت‌های تولیدکننده خودروهای مسابقه توافق کرده‌اند وارد پیت‌لاین شوند؛ یعنی دست از مسابقه بکشند و قطعات جدید و سالم تولید کنند.

باوجود این‌که دولت بریتانیا اعلام کرده که از این هفت شرکت خواسته است هرچه سریع‌تر خط تولید دستگاه‌های تنفسی را آغاز کنند، اما سایت فرمول یک مدعی شده که توافق این شرکت‌های تولید خودروهای فراری، بدون دستور از نهادهای دولتی و از هفته قبل شکل گرفته بود.

این هفت شرکت گفته‌اند برنامه‌ریزی‌شان به نتیجه رسیده و حالا با سه هدف‌گذاری کار خود را آغاز خواهند کرد. اول مهندسی معکوس در تولید، دوم پشتیبانی از طرح تولید ونتیلاتورهای فعلی و سوم طراحی فوری و ساخت پیش‌نمونه دستگاه‌های جدید برای اخذ تاییدیه و تولید نهایی.

وب‌سایت فرمول یک آغاز کار این گروه را برای جهان امیدوارکننده خوانده و نوشته است: «این همان دنیایی است که پزشکی نیاز داشت. آن‌ها تخصص خود را خرج خواهند کرد. یعنی طراحی سریع، تولید پیش‌نمونه، آزمایش و مونتاژ ماهرانه.»

شاید درست باشد. آن‌ها تخصص ویژه‌ای در سرعت و تولید دارند. امیدواری بیشتر زمانی آغاز می‌شود که می‌شنویم گروه هفت اعلام کرده که تمامی مراحل طراحی و پیش‌تولید را پشت‌سر گذاشته و منتظر موجز تولید در سطح انبوه است.

حالا پزشک‌های دنیا می‌توانند به‌جای «لوییز همیلتون»، «نیکو رزبرگ»، «سباسیتن فتل» و حتی «میشاییل شوماخر» با دستگاه‌های تولیدشده گروه هفت برانند. این بار البته در اتاق‌های ICU.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید