19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

ترکیه

جهان

مؤسسه «مودیز» معتقد است در میان کشورهای موسوم به «گروه ۲۰»، اقتصاد ترکیه بیش از سایرین از کرونا لطمه خواهد خورد.

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، اقتصاد ترکیه پس از یک دوره رکود در حال بازسازی بود اما شیوع ویروس کرونا آنکارا را وادار کرده است برای مقابله با وضع کنونی، کمک‌هایی میلیاردی را تصویب کند. این در حالی است که تقاضا‌ها از ترکیه برای اختصاص کمک‌هایی بیشتر به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور رو به افزایش است.

در زمان تنظیم این گزارش، ۱۶۸ نفر در ترکیه بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و ۱۰ هزار و ۸۲۷ نفر نیز به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. اما این نگرانی وجود دارد که شرایط بسیار وخیم شود.

رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - چندی پیش از تصویب بسته‌ای ۱۵ میلیارد دلاری برای کمک به اقتصاد، کاهش مالیات کسب و کارها و اقداماتی برای حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد خبر داد.

گرچه صاحبان کسب و کارها و تحلیلگران معتقدند اقدامات آنکارا به سود شرکت‌ها خواهد بود، تحلیلگران درباره افزایش نرخ بیکاری و کاهش نرخ رشد هشدار می‌دهند. آن‌ها همچنین به تأثیر مخرب احتمالی کرونا بر صنعت جهانگردی ترکیه که صدها هزار نفر از مردم را در استخدام خود دارد اشاره می‌کنند. پس از بحران مالی سال ۲۰۱۸، اقتصاد ترکیه به کندی در مسیر رشد حرکت می‌کرد.

بنا بر اعلام مؤسسه رتبه‌سنجی مودیز، در میان اقتصادهای گروه ۲۰ (G20) انتظار دارد اقتصاد ترکیه بیش از سایرین با آسیب مواجه شود و در ۳ ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۰، مجموع رشد آن به منفی ۷ درصد تنزل یابد.

ترکیه پیش‌تر از تلاش‌ها برای دستیابی به نرخ رشد بلندپروازانه ۵ درصدی برای سال ۲۰۲۰ خبر داده بود.

بنا بر اعلام مودیز، این شوک احتمالاً تا پایان تابستان بیشترین تأثیر را بر بخش‌های مرتبط با صنعت جهانگردی ترکیه خواهد گذاشت.

سال گذشته درآمد صنعت جهانگردی ترکیه ۱۷ درصد افزایش یافت و به ۳۴.۵ میلیارد دلار رسید. تعداد بازدیدکنندگان از ترکیه نیز با افزایشی حدود ۱۴ درصدی به حدود ۵۲ میلیون نفر رسید.

این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۹ نرخ بیکاری ترکیه از ۱۱ درصد به ۱۳.۷ درصد افزایش یافت و ماه گذشته نرخ تورم نیز ۱۲.۳۷ درصد بود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید