29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

شیوع کرونا؛ مجادله تایوان و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی

جهان

دولت تایوان به اظهارات اخیر دکتر تدروس غيبريسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، که این کشور را به دست داشتن در حملات نژادپرستانه علیه خود متهم کرده،‌ قویا اعتراض کرده است.

 وزارت امور خارجه‌ تایوان روز پنجشنبه (۹ آوریل) طی بیانیه‌ای «نارضایتی شدید و بالاترین درجه تاسف» خود از آن اظهارات را اعلام کرد و خواهان عذرخواهی مدیرکل سازمان بهداشت جهانی شد.

تدروس غيبريسوس نخستین مدیرکل آفریقایی تبار سازمان بهداشت جهانیست. او که در گذشته وزیر بهداشت و امور خارجه اتیوپی بوده است،‌ به باور ناظران با چین رابطه نزدیکی دارد و با حمایت قوی پکن به مقام ریاست بهداشت جهانی رسیده است.

دکتر تدروس روز چهارشنبه (۸ آوریل) در یک کنفرانس خبری از عملکرد سازمان خود در قبال همه گیری ویروس کرونا دفاع و تایوان را متهم کرد که در یک رشته حملات لفظی و نژادی در ظرف چند ماهه گذشته علیه وی دست داشته است. او گفت:«این حملات از تایوان آغاز شد."

او افزود هرچند تهدید به مرگ شده، ابدا به این تهدیدات توجه نمی کند.

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان،‌ با رد این اتهامات گفته است: «اگر مدیرکل غيبريسوس بتواند در برابر فشارهای چین مقاوت کند و به تایوان بیاید تا تلاش‌های تایوان در نبرد با بیماری کووید-۱۹ را مشاهده کند خواهد دید که مردم تایوان قربانیان واقعی رفتارهای ناعادلانه هستند."

رئیس جمهوری تایوان با اشاره به محرومیت تایوان از سازمان بهداشت جهانی به خاطر مخالفت چین گفت: "من اعتقاد دارم سازمان بهداشت جهانی فقط در صورت گنجاندن تایوان در این نهاد، کامل خواهد بود."

دکتر تدروس در ظرف هفته های اخیر از مواضع پکن مبنی بر اینکه در مورد شیوع ویروس کرونا شفاف عمل کرده، حمایت کرده است. این در حالیست بسیاری چین را به مخفی کاری گسترده، سانسور رسانه ها و ساکت کردن جامعه پزشکی در خصوص ویروس کرونا متهم کرده اند- اتهامی که چین آن را بی اساس می داند.

از طرف دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم اخیرا از سازمان بهداشت جهانی و مدیرکل آن انتقاد کرده و در مورد قطع احتمالی کمک آمریکا در تامین بودجه این سازمان هشدار داده است.

رئیس جمهوری آمریکا این سازمان را متهم به "چین محوری" کرده و گفته که در واکنش به اپیدمی جاری "واقعا بد عمل کرده است."

دکتر تدروس با رد آن اظهارات گفته بود: "ما به همه کشورها نزدیک هستیم، ما بدون تبعیض عمل می کنیم."

کووید-۱۹ که ویروس کرونا عامل آن است ابتدا در ماه دسامبر در شهر ووهان چین ظاهر شد؛ شهری که این هفته به ۱۱ هفته قرنطینه پایان داد.

یک مشاور سازمان بهداشت جهانی پیشتر گفت که همکاری نزدیک این سازمان با چین برای درک بیماری در مراحل اولیه "کاملا ضروری" بوده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید