20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

بنیانگذار دانشگاه در سیستان و بلوچستان

نوشتار

چهارده خرداد ۱۳۹۱: ۸ سال پیش در چنین روزی مصطفی علی‌مدد در تهران درگذشت. می‌گفت: «چیزی ندارم جز یک تصدیق دوچرخه بی‌اعتبار و یک قلب پاک که در گذر زمان کمی کدر شده.»

مصطفی علی‌مدد در سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شد.

پدرش نانوا و همزمان ادیب بود و شعرهای مذهبی می‌گفت.

۱۸ ساله بود که دیپلم ریاضی گرفت و یک سال پس از آن در "بنگاه عمران دهات" استخدام شد و سه سال در روستاهای گرمسار به کار و مشاوره پرداخت.

۳۲ ساله بود که پس از ۱۰ سال تحصیل حسابداری در مدارس عالی، از دانشگاه تهران در این رشته فارغ‌التحصیل شد و یک سال پس از آن تدریس در مدرسه عالی حسابداری را آغاز کرد.

۳۶ ساله بود که سفرهای پژوهشی بسیاری را به انگلیس آغاز کرد و اگرچه به گفته خودش "این سفرها به گرفتن مدرکی از دانشگاه نینجامید"، اما زبان انگلیسی را تکمیل کرد و پس از آن ده‌ها مقاله تخصصی حسابداری و حسابرسی را به فارسی گرداند.

۳۸ ساله بود که پس از به پایان رساندن رشته اقتصاد در دانشگاه تهران، دانشگاه سیستان و بلوچستان را بنیان نهاد و چهار سال به عنوان معاون آن دانشگاه کار کرد.

۴۲ ساله بود که پس از انقلاب ۵۷ به عنوان معاون وزیر علوم و آموزش عالی، طرح‌هایی برای حسابرسی بانک‌ها ارائه داد که هنوز از آنها بهره می‌گیرند.

۴۴ ساله بود که بازنشسته شد و همه وقتش را صرف گسترش دانش حسابداری و حسابرسی در ایران و پژوهش در این رشته‌ها کرد.

ماندگارترین اثر او "اصول حسابداری" با همکاری نظام‌الدین ملک‌آرایی است که جلد نخست آن به چاپ ۳۲ رسیده است:

"اگر صد کوه باید کند و پولاد

زبون باشد به دست آدمیزاد

هشدار، می‌خواهم گفته باشم، چنین تأثیری در متن این تألیف به روشنی دریافتنی است. ما چنانکه در این نوشته نشان خواهیم داد، در این باره به راه مبالغه نرفته ایم.

نوشتن آسان نیست و درست نوشتن مشعل است.

هرگز اما نمی‌خواهیم گفته باشیم که این اولین و آخرین منبع معتبر درباره اصول حسابداری است. چنانکه نمی‌شود نگفت که اثری کاملتر از آثار پیشین و گامی برجسته به پیش در روند تکاملی دانش حسابداری در جامعه ما نیست. در حالیکه به قدر کفایت توجه نموده ایم که برخی از آن آثاری که پیش از این و در این باب نوشته و انتشار یافته است به حکم تحولات اجتماعی، اقتصادی، علمی و حرفه ایست که امروز دیگر به دیده اعتبار به آنها نمی‌توان نگریست و برخی دیگر به قصد کاربردهای ویژه‌ای تنظیم گشته‌اند لذا نمی‌توانسته‌اند از جامعیت کتاب ما برخوردار باشند".

مصطفی علی‌مدد در ۷۶ سالگی در زادگاهش درگذشت.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید