29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

همه سخنان متناقض حسن روحانی درباره کرونا

نوشتار

از شنبه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، وعده کرد «همه چیز به روال عادی» باز خواهد گشت نزدیک به پنج ماه گذشته، اما آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، هنوز به صورتی غیرعادی بالاست.

 بر اساس آمار رسمی - دولتی - تا مرداد ماه، تعداد جانباختگان کرونا از ۱۵ هزار نفر عبور کرده و ایران در میان کشورهای خاورمیانه بدترین وضعیت را از لحاظ میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ دارد.

بسیاری انگشت اتهام را به سمت حسن روحانی گرفته و می‌گویند او به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا، زیر بار قرنطینه فراگیر نرفت و توصیه چهره‌ها و مجامع علمی و پزشکی برای تغییر در «سیاستگذاری‌های مقابله با ویروس کرونا» را نادیده گرفت.

رئیس جمهوری انتقادها را وارد نمی‌داند و چندین بار گفته «دشمن با توطئه به دنبال تعطیل کردن کشور» است. آقای روحانی تاکید دارد «همه باید مراقبت کنند» چون «چیزی به اسم قرنطینه وجود ندارد» چرا که اگر «همه چیز بسته شود، مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

با وجود این توضیحات، بررسی موضع‌گیری‌ها و گزارش‌های او در ستاد مقابله با کرونا، نشان می‌‌‌دهد که آقای روحانی مواضع دوگانه متعددی داشته و گاهی تصمیماتی کاملا متناقض گرفته است.

رئیس‌جمهور ایران، بارها از سیر نزولی قربانیان و بیماران مبتلا به کرونا سخن گفته اما دست‌کم دو بار هشدار داده که «۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کرونا خواهند گرفت» و تا کنون «۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده اند.»

حتی وقتی آمار رسمی رو به افزایش بوده علت را یا در «اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی» دانسته یا به دلیل «افزایش درگذشتگان در برخی شهرستان‌ها» بر خلاف آمار کاهشی کل کشور خوانده است.

Corona Iran 1

آقای روحانی با اینکه به صراحت طی ماه‌های متوالی اصرار داشت که ایران از «پیک کرونا عبور کرده است»، سرانجام از نظرش برگشت و گفت که «دوره کرونا طولانی و پایانش نامشخص» است.

او حتی تا اواخر تیرماه ورود پیک دوم کرونا به ایران را تکذیب کرد، اما در ۲۸ این ماه گفت که «موج دوم از خرداد وارد کشور شده است.»

در نوروز با وجود گلایه‌های مقامات مسئول در دولت از حجم سفرهای مردم، گفت که مسافران «قرنطینه شخصی و داوطلبانه را همه اجرا می‌کنند.»

با اینکه کادرهای درمانی و مقامات دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از پر شدن بیمارستان‌‌ها و کمبود امکانات درمانی ابراز نگرانی کرده‌اند، حسن روحانی همواره گفته که «آمار تخت‌های آی‌سی‌یو و تجهیزات قابل قبول است.»

با اینکه گفته علت شیوع دوباره بیماری، «گردهمایی‌ ها و مجالس عروسی و عزا» بوده،‌ اما دوم مرداد اعلام کرد از مراسم محرم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

حسن روحانی، در سخنرانی‌هایش ایران را الگویی موفق در مدیریت بیماری کووید ۱۹ ارزیابی کرده که به همین علت، «مورد توجه جهان است.»

این گزارش، سخنرانی‌های رئیس جمهور و رئیس ستاد مقابله با کرونا از اسفند ۱۳۹۸ را بررسی کرده است تا نشان دهد نقش و مسئولیت حسن روحانی در مدیریت ویروس کرونا چه بوده است؟

 Corona Iran 2

شنبه‌ای که نرسید
۶ اسفند ۱۳۹۸: همان‌گونه که از بیماری دشوار آنفلوانزای H۱N۱ عبور کردیم از کرونا نیز عبور خواهیم کرد و از شنبه همه چیز به روال عادی برمی‌گردد...یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما این است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند... مردم باید به وزارت بهداشت که از طریق صداوسیما درباره بیماری کرونا اطلاع‌رسانی می‌کند، اعتماد کنند. به فضای مجازی و برخی رسانه‌های معاند در دنیا که حرف‌های عجیب‌غریب می زنند، توجه نکنند و مسئولینی که در زمینه فضای مجازی مسئولیت دارند، مسئولیتشان را انجام دهند. بحمدالله تا امروز کمبود تخت، پرستار و پزشک نداشتیم حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در اکثر شهرها و استان‌های ما بخش اضافی داریم.

همه استان‌ها درگیر شدند
۱۳ اسفند ۱۳۹۸: بیماری کرونا تقریباً دامنه همه استان‌های ما را فرا گرفته است. آنهایی که حتی دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند و تحریم کردند، خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این دو سال انجام دادند؛ آنها هم آمدند با یک ماسک دلسوزی ظاهر شدند که ما هم می‌خواهیم به ملت ایران کمک کنیم؛ شما اگر واقعاً راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید.

افتخارآفرین بودیم
۱۴ اسفند۱۳۹۸: «به پشتوانه کادر درمانی متخصص و پرستاران کشور و اراده و همکاری مردم با حداقل تلفات و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این بحران عبور خواهیم کرد.»

۲۴ اسفند ۱۳۹۸: چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری آمریکا و تاثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخار آفرین بوده است؟ اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند".

قرنطینه نداریم
۲۵ اسفند ۱۳۹۸: چیزی به نام قرنطینه نداریم، اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند،‌ اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب‌وکار و فعالیت خود آزادند.»

صادق بودیم
۲۸ اسفند ۹۸: "در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به فضای مجازی و یک عده افرادی که نمی‌دانم دنبال چه هستند توجه نکنید. مردم عزیز ایران، ۳۰ بهمن فهمیدیم که کرونا آمده است؛ یعنی نمونه آزمایشاتی که در قم بود آمد در تهران آزمایش شد و آن آزمایشات به ما نشان داد که مثبت است؛ این شب چهارشنبه بود و صبح چهارشنبه در دولت و بعد به مردم اعلام شد؛ یک روز تاخیر نکردیم؛ با اینکه دوم اسفند انتخابات بود می‌توانستیم صبر کنیم و سوم اسفند اعلام کنیم؛ این کار را نکردیم و با مردم صادقانه حرف زدیم؛ صادقانه سخن گفتیم.

۷۰ درصد مردم کرونا می‌گیرند
۲۹ اسفند ۱۳۹۸: همان‌طوری که معاون وزیر بهداشت گفتند ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کرونا خواهند گرفت، چه ما بخواهیم چه نخواهیم. منتها باید به تدریج بگیرند، یکباره نشود، اینکه یکباره نشود درست است، چون امکانات نداریم، ولی این مهم است مردم بدانند که ۷۰ درصد خواهند گرفت، این چیزی است که آلمان رسما اعلام می‌کند، انگلیس اعلام می‌کند و همه می‌گویند ۷۰ درصد مردم خواهند گرفت، ما در صحبت با مردم باید با واقعیت‌های علمی با آنها صحبت کنیم که به ما اعتماد کنند، ما هم غیر از خیر مردم را نمی‌خواهیم.

Corona Iran 3

وزارت اطلاعات مدارک توطئه‌کنندگان کرونا را ارسال کرد
۲ فروردین ۱۳۹۹: توطئه ضد انقلاب این است کاری کند که کار و فعالیت اقتصادی در کشور تعطیل شود؛ بعدها نیز مدرک مربوط به این توطئه توسط وزارت اطلاعات برای من ارسال شد؛ ما نباید بگذاریم که ضد انقلاب به اهداف خود برسد...توصیه من از روز اول این بود که سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد.

سخت‌گیری بیشتر می‌شود
۶ فروردین ۱۳۹۹: در ستاد ملی مبارزه جلسه با کرونا مصوب شد که سختگیری‌های بیشتری اعمال شود و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی وزارت بهداشت در بعضی جاها اعمال شود.

همه چیز قابل قبول است
۱۰ فروردین ۱۳۹۹: از همه عزیزان پرسیدیم که ما در ایران در ماجرای کرونا در کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه پیک و اوج عبور کردیم و در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ این بود که بله، در برخی از استان‌ها ما از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم. امروز صبح آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان، ایران را با کشورهای دیگری که امروز گرفتار این بیماری هستند مقایسه کردند و رتبه ایران، رتبه قابل قبولی بود؛ هم در جهت درمان، یعنی تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند و این تعداد درمان می‌شوند و بهبود یافته هستند؛ آمارش، آمار قابل قبول است و هم توانمندی ما؛ امروز که هم تخت‌های آی‌سی‌یو و تجهیزات وجود دارد، آمارش، آمار قابل قبول است و هم کاهش فوتی‌ها و مرگ و میرها قابل قبول است.

Corona Iran 4

اسیر تجربیات دیگران نشدیم
۱۳ فروردین ۱۳۹۹: تلاش کردیم از تجربه همه استفاده کنیم ولی خودمان را اسیر تجربیات دیگران نکردیم. از همان اسفند بعضی‌ها طرح قرنطینه چینی را پیشنهاد می‌کردند که معنای آن این بود که همه مغازه‌ها بسته، ماشین‌ها متوقف و در خانه‌ها بسته شود و غذای مورد نیاز ۲۴ ساعته توسط مامورین به داخل خانه‌ها انداخته شود. یک مدلی را هم برخی اروپایی‌ها شروع کردند که طرح امنیت جمعی بود و طبق آن همه چیز را رها می‌کردند تا عده‌ای مبتلا شوند ؛ عده‌ای کشته شوند و عده‌ای بهبود پیدا کنند که خود آن‌ها هم کم کم از این طرح عقب نشینی کردند و دچار مشکل شدند که ما از این طرح هم تبعیت نکردیم.

فعالیت‌های اقتصادی استان تهران آغاز می‌شود
۱۷ فروردین ۱۳۹۹: در استان‌های کشور بجز تهران کسب و کارهای کم ریسک می‌توانند از ۲۳ فروردین فعالیت های خود را آغاز کنند، اما کسب و کارهای پر ریسک از جمله مراکز ورزشی، استخرها و مراکزی که نیاز به حضور جمعیت دارند فعلا تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل باقی می‌مانند.در استان تهران فعالیت های اقتصادی از روز شنبه ۳۰ فروردین آغاز می‌شود.

فاصله‌گذاری با مدل ایرانی اجرا می‌شود
۲۳ فروردین ۱۳۹۹: طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی به صورت پلکانی اجرا می‌شود

در مرحله جدید فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، آنچه دارای اهمیت است این است که طرح مذکور با مطالعه سبک زندگی ایرانی و با مدلی بومی و در عین حال منطبق بر اصول مصوب بهداشت جهانی انجام می‌شود.

Corona Iran 5

اماکن مقدس نیمه اردیبهشت باز می شوند
۳۱ فروردین ۱۳۹۹: امیدواریم از نیمه اردیبهشت به بعد کاری کنیم که مردم بتوانند از اماکن مقدسه استفاده کنند هر چند که قرار بود تا پایان اردیبهشت شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدسه رعایت شود اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارند درخواست کردند که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجدداً شرایط را برای حضور مردم در این اماکن مقدسه بررسی کنیم.

تردیدکنندگان در آمار از بیرون خط می‌گیرند
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹: یک افکار کودکانه و بچه‌گانه‌ای در ذهن یک اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متاسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متاسفانه هر چه آنها می‌گویند، اینها دومرتبه تکرار می‌کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می کنند...راجع به آمار تردید می کنند، راجع به درمان تردید می کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می کنند و صبح تا شب دنبال وسوسه هستند.

مواد ضدعفونی و بهداشتی صادر می‌کنیم
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹: در دولت در نقطه‌ای بودیم که از ما خواسته شد نیازمندی‌های داخلی را می‌توانیم تأمین کنیم و مواد ضدعفونی و لوازم بهداشتی را می‌توانیم صادر کنیم و دولت به وزیر صمت این اجازه را داد که واحدهای تولیدی که مازاد تولید می‌کنند بتوانند صادر کنند.

Corona Iran 6

رهبران دنیا راهکار خواستند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹: نمی‌خواهم اسم ببرم. بعضی رهبران کشور‌ها بودند که از من سوال می‌کردند، شما چگونه از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید و سه منطقه سفید، زرد و قرمز را اعلام کردید و مبانی‌تان چیست و می‌خواهید چه کار کنید. معلوم است این کشور مورد توجه جهان است و همه به این کشور نگاه می‌کنند. پیروزی ما در این مقطع، پیروزی یک ملت است.

آمار نزولی شده است
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹: روز پایان کرونا مشخص نیست. هنوز برای ما روشن نیست شرایط چگونه است. باید تلاش خودمان را انجام دهیم. آماری را که دیشب نگاه می‌کردم بسیار خوشحال کننده بود؛ آمار نزولی شده است.

از پیک اصلی گذشتیم
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹: شرایط ما بهتر شده و مردم ضمن احتیاط باید به آینده خود اطمینان داشته باشند که شرایط ما در آینده بهتر خواهد شد، حتی اگر این ویروس جهش داشته باشد وموجی در اواخر تابستان یا پاییز داشته باشیم به نظرم از پیک اصلی در کشور عبور کردیم.

زیارتگاها با شرایطی باز می‌شوند
۱ خرداد ۱۳۹۹: بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها با توجه به رایزنی‌ها و جلسات متعددی که کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با متولیان این اماکن داشته‌اند، مقرر شده بعد از عید سعید فطر با شرایطی که اعلام خواهد شد، این اماکن بازگشایی شوند

همه کارمندان اداری باید در محل خدمت باشند
۳ خرداد ۱۳۹۹: از هفته آینده یعنی از ۱۰ خرداد همه کارمندان اداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل خدمت خود حضور می‌یابند. در جلسه قبلی معین شده بود که حرم‌های مقدسه چند ساعت صبح و چند ساعت عصر باز شوند. تولیت‌های آستان‌ها اعلام کردند که می‌توانیم بازگشایی صورت بگیرد و نماز جماعت برپا نشود و آستان‌های مقدسه بعد از طلوع آفتاب تا قبل از غروب آفتاب بازگشایی شوندان‌شاءالله از فردای عید فطر صحن‌ها هم‌زمان گشایش می یابند.

مساجد باز می‌شوند
۱۰ خرداد ۱۳۹۹: از امروز در مساجد به روی مردم در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل برای نمازهای یومیه باز می شود. مساله دوم پاساژها است که محدودیت داشتیم که تا ۶ بعدازظهر باز باشند که ما محدودیت ساعتی آن را برمی داریم. انشاالله مشکلی در این زمینه نباشد.

Corona Iran 7

نماز جمعه برگزار می‌شود
۱۷ خرداد ۱۳۹۹: نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است و کدام کار اشتباه بوده و یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزد...امروز مصوب شد علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیرماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود. همچنین در این جلسه مصوب شد مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند. سینماها و کنسرت‌ها هم به‌شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند، مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذی‌ربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.

مردم نگران نباشند
۲۱ خرداد ۱۳۹۹: بخشی از افزایش‌‌‌‌ [تعداد مبتلایان به کرونا] مربوط به اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی است یعنی امروز تست زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد.

برنامه‌ریزی ضروری است
۲۲ خرداد ۱۳۹۹: برنامه‌ریزی برای مرحله سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها ضروری است که این سازگاری بر اساس تعریف متخصصین تغییر در شیوه‌ها و سبک زندگی و نحوه فعالیت است.

نگران کننده است
۲۴ خرداد ۱۳۹۹: مراقبت‌های مردم در اردیبهشت نسبت به این اپیدمی مطلوب بوده و تا ۸۰ درصد و گاهی بیشتر بوده است و امروز در خرداد ماه این مراقبت‌ها از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده و نگران کننده است. مردم ما باید مراقبت کنند تا بتوانیم به خوبی از این مرحله عبور کنیم.

محدودیت‌ها جهانی است ولی ما رشد کردیم
۲۴ خرداد ۱۳۹۹: مردم باید توجه کنند در تمام دنیا هر چند کشور پیشرفته باشد تخت، آی سی یو، امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است و ما باید محدودیت‌ها را مد نظر قرار دهیم...من خبر خوشی برای مردم دارم که در ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد، تولید ما به به طور متوسط ۱۰ درصد رشد کرده است. این شامل تولید صنعتی، کشاورزی و خدماتی و همچنین خدمات الکترونیکی می‌شود.

Corona Iran 8

محدودیت‌های اسفند، امروز مد نظر نیست
۲۹ خرداد ۱۳۹۹: در اثر رفتارهای ناشناخته این ویروس و عدم رعایت دستورالعمل‌ها به یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و ناخوشایند دچار می‌شویم….محدودیت‌های شدیدی که در اسفند و فروردین اعمال شد، امروز مد نظر نیست اما فعالیت اقتصادی اگر با عدم رعایت اصول بهداشتی توام شود، نمی تواند ادامه پیدا کند.

پیک دوم نداشتیم
۳۰ خرداد ۱۳۹۹: ما در ایران تا امروز پیک دومی نداشتیم. این همان پیک اول است که آمده و در حال عبور است. بعضی استان‌ها پشت سر گذاشته‌اند. برخی استانها هم هنوز پیش رو دارند.

استفاده از ماسک الزامی می‌شود
۵ تیر ۱۳۹۹: در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم که استفاده از ماسک را ناگزیر کرده است و باید در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آنها الزامی است...هر چند اوج‌گیری دوباره شیوع بیماری و افزایش شمار مبتلایان و درگذشتگان در برخی از شهرستان‌های کشور را در دو هفته اخیر شاهد بوده‌ایم، اما آمار کلی از کاهش شیوع بیماری در کشور حکایت دارد.

از هفته اول گفتم باید با این ویروس زندگی کرد
۸ تیر۱۳۹۹: در کشور ما هم این ویروس علی الظاهر اول در ۲ استان قم و گیلان وارد شد و بعد از آن در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد و به تدریج آمد؛ حالا می‌بینید که هر استانی که قبلاً بارانداز این ویروس نبوده، حالا بارانداز این ویروس شده و ویروس آنجا رفته است و شروع کرده...بنده از هفته اولیه‌ شیوع این ویروس گفتم باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کرده و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم.

تعطیل کنیم، مردم به خیابان‌ها می‌آیند
۲۱ تیر ۱۳۹۹: عادی‌انگاری این ویروس و کروناهراسی هر دو ما را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر کنیم که دیگر این ویروس را پشت سر گذاشته‌ایم که ما را دچار مشکل می‌کند و اگر هم فکر کنیم باید همه کارها تعطیل شود باز هم به مشکل می‌خوریم...راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد. هیچ دولتی قادر به تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی برای شش ماه نیست و مردم هم زیر بار آن نمی‌روند.

بیش از اجبار، نیازمند آموزش هستیم
چهارشنبه ۲۴ تیر: تحمیل زیست کرونایی، رعایت و مراقبت های بهداشتی خاصی را در روند زندگی ما ضروری می سازد، برای ایجاد این سبک زندگی، بیش از اجبار، نظارت و ایجاد محدودیت، نیازمند آموزش، آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی هستیم.

۳۵ میلیون در معرض ابتلا هستند، اما محرم برگزار می‌شود
۲۸ تیر۱۳۹۹: تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شدند و قریب حدود ۱۴ هزار نفر هم عمرشان را در این مدت از دست داده‌اند... در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا خواهند بود. پیش‌بینی شده است تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش بینی کنیم حدود دو برابر آن مقداری است که ما در ۱۵۰ روز شاهد آن بوده‌ایم. خودمان را باید از نظر درمان و تخت‌های بیمارستانی آماده و با شرایط پیش رو مقابله کنیم... موج اول در اسفند و فروردین بود که در اواخر فروردین نوعی آرامش نسبی برقرار شد و موج دوم نیز از اواخر خرداد آغاز شد و هنوز درگیر آن هستیم.

Corona Iran 10

موج دوم کرونا بخاطر عروسی و عزا بوده، اما محرم برگزار می‌شود
۲ مرداد ۱۳۹۹: نکته مهمی که در نتیجه ارزیابی‌ها و برآوردهای دقیق به دست آمده این است که علت موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده، بلکه عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌ها در نتیجه ایجاد این تصور که ویروس ضعیف شده و به خاطر برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداری‌ها بوده است....توسل به ائمه اطهار(ع) و بخصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است. بر همین اساس می‌بایست با توجه به تجربه موثر و قابل تقدیر همکاری و همراهی مردم متدین، روحانیت معزز و نهادهای مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان، دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین در ایام محرم و صفر طراحی شود.

مواضع پنج ماه گذشته حسن روحانی نشان می‌دهد او به عنوان هدایت‌کننده دستگاه اجرایی، برنامه یکدستی برای مقابله با کرونا نداشته است. او با اینکه تاکید دارد رعایت نکردن فاصله اجتماعی و برگزاری محافل و مراسم باعث اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران بوده، اما حاضر به اعمال تصمیمات قاطع مثل تعیین جریمه برای برگزارکنندگان مراسم عروسی و عزا نیست. به علاوه با اطلاع از خطرات هر نوع اجتماعی اعلام کرده که مراسم محرم در ایران برگزار خواهد شد.

با چنین مواضع دوگانه‌ای، آن شنبه وعده داده شده آقای روحانی بسیار دست نیافتنی شده است.

فرنوش امیرشاهی  بی‌بی‌سی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید