29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که برای مقابله با زیان های اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا در کشور دولت صد هزار میلیارد تومان (معادل شش میلیارد دلار) بودجۀ اختصاصی در نظر گرفته که بخشی از آن به عنوان وام های یک میلیون تومانی به خانوارهای فقیر پرداخت می شود ولی با کسر ٣٥ هزار تومان از یارانه های آنها طی بیش از دو سال بازپس گرفته می شود.

 این تصمیم عملاً بمنزلۀ قطع یارانه های ٤٢ هزار تومانی خانوارهای فقیر تلقی شده است. روحانی گفته است که دریافت این وام یک میلیون تومانی که به صورت "قرض الحسنه" پرداخت می شود "یک چارچوبی دارد". یعنی : "آنهایی که مایل هستند از این وام قرض الحسنه استفاده کنند باید با ارسال پیامک" [تقاضای خود را] اعلام کنند" و از تیر ماه "یک مقداری از یارانۀ آنها به خاطر آن یک میلیون تومان وام قرض الحسنه کسر می شود."

به گفتۀ حسن روحانی "آن یک مقداری که از ماه تیر به بعد از پول یارانه برداشت می شود چیزی حدود ٣٥ هزار تومان در ماه است" که این البته به گفتۀ روحانی "تصمیم مهمی بود که امروز دولت اتخاذ کرد و ان شاءالله قبل از شب ماه مبارک رمضان" اجرایی می شود.

روحانی سخنی دربارۀ منابع صد هزار میلیارد تومان کل بودجه ای که دولت قصد دارد به زیان های اقتصادی کرونا در کشور اختصاص بدهد نگفت. او تأکید کرد که ٢٥ هزار میلیارد تومان از این پول "صرف بهداشت، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی می شود" و ٥٢ هزار میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات به ده رستۀ شغلی اختصاص می یابد "که در این ایام فشارهای شدیدتری را متحمل شده اند." با این حال، روحانی تأکید کرد که این تسهیلات نیز تنها شامل حال کسانی می شود که در این ایام "کارگری را اخراج نکرده باشند." به گفتۀ روحانی، "اگر یک بنگاه کوچک و متوسط، کارگری را اخراج کرده باشد، [این وام] شامل حال آن نمی شود."

در حالی که کل بودجۀ دولت برای مقابله با پی آمدهای اقتصادی کرونا آنهم با شروطی نسبتاً سخت ٣٠ هزار میلیارد تومان اعلام شده، منابع رسمی خبر در ایران می گویند که تنها زیان اقتصادی ده رستۀ شغلی مورد اشارۀ روحانی دست کم ٦٥هزار میلیارد تومان و (خطر) بیکاری بیش از سه میلیون نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری "مهر" اپیدمی کرونا در ایران علاوه بر کاهش سرمایه گذاری، تولید و رشد اقتصادی، کاهش صادرات و درآمد طبقات فرودست و اخراج شاغلان بخش های رسمی و غیررسمی، ٣ میلیون و ٧٠٠ هزار نیروی کار را دست کم در ده رستۀ اقتصادی در معرض بیکار قرار داده یا از هم اکنون بیکار کرده است.

خبرگزاری "مهر" می افزاید که این رسته ها عبارتند از : مراکز تولید و توزیع غذا (رستوران ها، کافه ها، اغذیه فروشی ها...)، مراکز مربوط به گردشگری (هتل ها، مسافرخانه ها، مهمانسراها...)، حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری (اعم از هوایی، ریلی، جاده ای، دریایی)، تولید و توزیع پوشاک، کیف، کفش، آجیل، خشکبار، قنادی، مراکز و مجتمع های ورزشی و تفریحی، فرهنگی، آموزشی، صنایع دستی و غیره که روی هم بیش از ١٤ درصد تولید ناخالص و ١٥ درصد مشاغل کشور و معاش حدود چهار میلیون نفر از مزدبگیران کشور را تأمین می کنند.

زیان مالی این رسته ها به اقتصاد ایران تاکنون ٦٥ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ایلنا، خبرگزاری کار ایران، در گزارشی جداگانه نوشت که اپیدمی کرونا ٢٠ هزار استاد حق التدریسی یا غیررسمی دانشگاه ها را که در حالت عادی دستمزدهای ناچیز خود را گاه با دو سال تأخیر دریافت می کردند نیز بدون کمترین حقوقی در معرض بیکاری قرار داده است.

متن توسط : ناصر اعتمادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید