29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در رابطه با افزایش شدید آمار مبتلایان در این استان، احتمال افزایش مرگ ومیر بیماران کرونایی را هفتۀ پیش‌رو پیش‌‌بینی کرد. یکشنبه ۲۵ خرداد/ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰ © KURDISTAN 24

ایران

وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ۲۵ خرداد/ ۱۴ ژوئن اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ٢٤٧٢ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ١٠٧ نفر نیز جان خود را ازدست داده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، شمار مبتلایان در ١٤ استان کشور رو به افزایش است و استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، در وضعیت قرمز قرار دارند. این در حالیست که مقامات بهداشتی کردستان با اشاره به ٧ برابر شدن تعداد بستری‌ها و افزایش شمار مرگ ومیر در این استان، هفتۀ آینده را هفتۀ عزای کردستان اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر ۵ تن از نمایندگان هرمزگان در مجلس، طی نامه‌ای به حسن روحانی، از بی‌توجهی دولت به کمبود امکانات و وضعیت بحرانی این استان گلایه کردند.

 سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ٢۵ خرداد اعلام کرد:«بر اساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز تعداد ٢٤٧٢ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ١٨٧ هزار و ٤٢٧ مورد رسیده است». وی افزود: «از بین مبتلایان جدید، ٨۶٤ نفر بستری شده‌اند».

او در ادامه گفت: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٠٧ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ٨٨٣٧ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ١٤٨هزار و ۶٧٤ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و تعداد ٢٧٨١ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش‌های "آی سی یو" قرار دارند». وی تصریح کرد: «استان‌های آذربایجان‌غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر، در وضعیت قرمز قرار دارند.»

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳ رقمی شدن آمار مرگ ومیر ناشی از این بیماری دردناک است، افزود: «این ویروس پیش‌بینی‌ناپذیر و چموش است و هر لحظه ممکن است غافلگیرمان کرده و و از گوشه‌های زمین گل بخوریم».

روند صعودی کرونا در ١٤ استان کشور

بر اساس آخرین گزارش اپیدمیولوژی کرونا که از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام شد، در روند کشوری بیماری، تغییرات صعودی مشاهده شده است. در دو استان کرمانشاه و خراسان رضوی، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در ۵ استان خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و گیلان، روند ثبات با تغییرات مختصر مشاهده شده است.

از سوی دیگر، روند صعودی یا شروع پیک اپیدمی در ۱۴ استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان، دیده شده است و به نظر می‌رسد ٢ استان آذربایجان‌غربی و سمنان اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. این در حالیست که در ٨ استان زنجان، اصفهان، ایلام، بوشهر، فارس، قم، کهگیلویه و بویر احمد و تهران، ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد.

علیرضا زالی: کرونا حداقل تا پایان سال همراه ما خواهد بود؛ تخصیص تخت‌های جدید برای بیماران حاد تنفسی

علیرضا زالی، فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، روز یکشنبه ٢۵ خرداد ضمن تشریح تمهیدات درنظر گرفته‌شده برای موج دوم کرونا در پاییز، از تخصیص تخت‌های ویژۀ جدید برای بیماری‌های حاد تنفسی تا پایان مرداد ماه خبر داد. وی همچنین با انتقاد از کاهش توجه مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی گفت: «در روزهای اخیر، رعایت نکات فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ١١ درصد کاهش یافته است و در شبانه روز گذشته در تهران، ١٩٣ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش‌های عادی بستری شده‌اند و ۵٣ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند».

وی دربارۀ اقداماتِ دردستِ انجام برای فصل پاییز که گفته می‌‍‌شود شیوع کرونا در آن برهه می‌تواند با شدت بیشتری ظاهر شود، گفت: «در ستاد مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی، در حال تأمین ذخایر راهبردی و خرید و انبار کردن وسائل حفاظتی برای پاییز هستیم؛ بودجۀ امسال باید بیشتر به کرونا اختصاص یابد و در سال آینده مجلس باید بتوانند همه مسائل کرونا را در نظر بگیرد، زیرا قطعاً کرونا حداقل تا پایان سال همراه ما خواهد بود و فراز و فرودهای آماری در پی آن خواهیم داشت».

عضو شورای شهر بندرعباس: استان هرمزگان را تعطیل کنید

آبتین امیری، عضو شورای شهر بندرعباس، روز یکشنبه ٢۵ خرداد گفت: «تعطیلی یک هفته‌ای استان هرمزگان، تنها راه مقابله و مهار کرونا در این استان است؛ در غیراینصورت گسترش کرونا سرعت خواهد گرفت و افراد بیشتری را قربانی خواهد کرد». وی افزود: «از استاندار هرمزگان می‌خواهیم تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ کنند و اجازه ندهد که استان با فاجعه‌ای خاطره‌انگیز مواجه شود».

عضو کمسیون خدمات شهری شورا در ادامه گفت: «کرونا همۀ ابعاد جامعۀ ما را در برگرفته است. مردم نگران وضع موجود هستند؛ اما برخی تصمیمات که مسئولیت آفرین است باید با هماهنگی مرکز اتخاذ شود و این نوع تصمیمات فقط در حوزه اختیارات استاندار است». آبتین امیری افزود: «یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس به بیماری کرونا مبتلا شده است و بقیه اعضای شورای شهر هم در معرض این بیماری هستند».

۵ نمایندۀ هرمزگان در مجلس طی نامه‌ای به حسن روحانی، از کم‌توجهی دولت به این استان گلایه کردند

مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای تجهیز امکانات مقابله با کرونا در هرمزگان و اختیارات لازم قانونی به مسئولین استان شدند. در متن این نامه که به امضای احمد مرادی، منصور آرامی، محمد آشوری، احمد جباری و حسین رئیسی رسیده، آمده است: «ما نمایندگان مردم هرمزگان که صدای محرومیت و مظلومیتشان کمتر به گوش مرکز نشینان می‌رسد در روزهایی که حال این استان به هیچ وجه مساعد نیست، خواستاریم که در اسرع وقت به نادیده‌انگاری بحران کرونا در هرمزگان پایان داده شود».

این نمایندگان با گلایه از وجود تنها یک مرکز آزمایش تشخیص کرونا در کل استان و در شهر بندرعباس، در ادامۀ این نامه نوشته‌اند: «یکی از مهم‌ترین عوامل فاجعه‌‌بار شدن وضعیت کرونا در استان هرمزگان، عدم امکانات و تجهیزات کافی برای مقابله با این بیماری بوده است. چنانکه کمبود کیت‌های تشخیصی مورد‌نیاز، عدم وجود دستگاه اکسیژن‌ساز و تنفس مصنوعی، عدم وجود تخت‌های کافی "آی‌ سی‌ یو" و "سی‌ سی‌ یو"، عدم وجود نیروهای انسانی کافی به خصوص پزشک و پرستار (که به علت ابتلا به کرونا از چرخه درمان خارج شده‌اند)، کمبود دستگاه‌های "ام‌ آر‌ آی" و "سی‌ تی اسکن"، عدم وجود دستگاه‌های ماشین بیهوشی و بسیاری از تجهیزات بیمارستانی دیگر که قاعدتاً می‌بایست بعضی از آنها از محل اعتبارات اختصاص‌یافته جهت مقابله با کرونا تأمین می‌شد، متأسفانه تاکنون تأمین نشده است».

این ۵ نماینده در پایان این نامه، از جانب مردم هرمزگان از حسن روحانی، ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، به دلیل کم‌توجهی به این استان گلایه داشته و عادی‌سازی‌ها را در سایه کمبود امکانات پزشکی، موجب ایجاد وضعیتی فاجعه‌بار در این استان دانسته اند.

مرگ ومیر ناشی از کرونا این هفته در کردستان به اوج می رسد؛ تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها

بیمارستان‌های کردستان که تا اردیبهشت، تنها ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا داشتند، حالا جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند و هفت برابر موج قبلی کرونا بیمار در این مراکز بستری است. نمانیدگان مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در نامه‌ای خطاب به استاندار کردستان خواستار قرنطینه شدن سنندج شده و بار مسوولیت برداشتن محدودیت‌ها را متوجه دولت دانسته‌اند.

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: «بعد از افزایش شدید آمار مبتلایان، هفتۀ پیش رو احتمالاً افزایش مرگ ومیر بیماران کرونایی را شاهد خواهیم بود. وی ۲۰ روز آینده را روز عزای کردستان اعلام کرد و افزود: «کار به جایی رسیده که خود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هم در حال ویزیت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان است».

وی نگرانی اصلی را متوجه سنندج و مریوان به دلیل شیوع موج اول بیماری دانست و گفت: «احتمال افزایش میزان بیماران در سقز به عنوان موج دوم نیز وجود دارد؛ وی یکی دیگر از نگرانی این روزها را مناطق روستایی استان دانست زیرا کشاورزان نمی‌توانند کار خود را تعطیل کنند و اگر مبتلا به بیماری شوند به واسطه خستگی مفرط (چون این بیماری کمبود شدید اکسیژن را به همراه دارد) از پا بیفتند و با مراجعه دیرهنگام برای درمان، جان خود را از دست بدهند.

استاندار کردستان نیز گفت: «در حال حاضر ۳۹۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۷ هزار نفر هم قرنطینه خانگی هستند. وی افزود: بیش از ۵هزار مورد از نمونه گیری‌ها مثبت بوده و البته این آمار تا قبل از آغاز هفته مرگ است».

زنجان در وضعیت قرمز قرار دارد

خدابخش مرادی‌نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، روز یکشنبه ۲۵ خرداد با اشاره به اینکه رعایت فاصله اجتماعی توسط شهروندان به سمتی رفته که گویی کرونا نیست، تصریح کرد: «امروز میزان مبتلایان ۳۰درصد شده به طوریکه در حال حاضر وضعیت در زنجان و خرم‌دره قرمز است.»

وی با اشاره به غلط بودن این باور که کرونا فقط ۶۰ ساله‌ها را گرفتار می‌کند، تصریح کرد: «از شهروندان می‌خواهیم در مراسم‌های عزا و عروسی نکات ایمنی را رعایت کنند. امروز در زنجان ۲۳۰ بیمار بستری هستند که نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است». او با اشاره به افزایش آمار مبتلایان پس از عید فطر گفت: «مردم نباید تصور کنند زندگی به روال عادی برگشته است. امیدواریم به جایی نرسیم که کل استان قرمز شود.»

افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا در اصفهان

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «از ۱۰ روز پیش تا کنون، روزانه ٣ تا ۵ درصد مبتلایان به کرونا در استان افزایش می‌یابد». وی افزود: «تعداد بستری‌های بیماران مبتلا به کرونا در ۲۲ شهرستان استان اصفهان در حال حاضر ۴۵۰ نفر است؛ این در حالیست که هفته قبل ۳۵۰ نفر بستری داشتیم و متأسفانه شاهد افزایش بستری‌ها هستیم که زنگ خطری برای آینده است».

وی تصریح کرد: «البته انتظار می‌رفت که با آغاز بازگشایی‌ها شاهد افزایش ابتلا به کرونا باشیم ولی آنچه می‌تواند این روند را کُند سازد، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی است. زیرا این بیماری هیچ دارو و واکسنی ندارد و تنها راه جلوگیری و پیشگیری، رعایت دستورات بهداشتی است».

کرونا در لرستان به وضعیت هشدار رسید

سید موسی خادمی، استاندار لرستان، روز یکشنبه ۲۵ خرداد گفت: «وضعیت استان رو به هشدار و شیوع بیماری در حال گسترش است». وی افزود: «پیش‌بینی می شود روند بیماری طی روزهای آتی رو به افزایش باشد، اما موضوع محدود کردن شهروندان، کسب و کار و رفت وآمدها مانند سابق میسر نیست». وی تصریح کرد: «در شرایط کنونی بهترین راهکار استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که مردم باید توجه خود را به این موضوع معطوف کنند چراکه استفاده از ماسک در ارتباطات، احتمال انتقال بیماری را به کمتر از پنج درصد کاهش خواهد داد».

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لرستان از نظر شیوع کرونا وضعیت قرمز دارد.

استاندار هرمزگان : برخی از مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاها، ابتلای خود را به کرونا کتمان می‌کنند

فریدون همتی، استاندار هرمزگان گفت: «عیب دانستن ابتلا به کرونا، کتمان و پنهان‌کاری و عدم رعایت قرنطینه توسط افراد دارای تست مثبت کرونا، یکی از عوامل شیوع بیماری در هرمزگان است.»

وی تصریح کرد: «گزارش‌ شده تعدادی از مدیران، کارکنان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و افرادی چهره و تأثیرگذار از اقشار مختلف با تست کرونای مثبت با پنهان‌کاری و بدون اطلاع به اطرافیان خود، به مراودات و کارهای خود پرداخته‌اند که از نظر اخلاقی و قانونی هرگز قابل توجیه نیست؛ ابتلا به کرونا عیب نیست اما کتمان و پنهان‌کاری آن توسط افرادی که آزمایش تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام می‌شود، می‌تواند حجم عظیمی از خوشه مبتلایان را تشکیل دهد و جامعه را با خطر جدی مواجه کند».

وی افزود: «در میان گروه‌های مختلف حتی افراد خاص استان، این امر دیده‌ شده که حاضر نشده‌اند با وجود مثبت شدن تست کرونا، قرنطینه را رعایت کرده و حتی به دیگران و اطرافیان خود بگویند که مبتلا به کرونا هستند و با وجود مثبت بودن تست کرونا به مراودات و کارهای خود می‌پردازند و در جلسات شرکت کرده یا در بین جامعه و در ادارات رفت‌وآمد می‌کنند. حتی از ارائه اطلاعات صحیح ازجمله ثبت شغل واقعی خود در مراکز نمونه‌گیری هم امتناع می‌کنند که ارائه اطلاعات ناقص در پرسشنامه، ضربه جبران‌ناپذیری به‌سلامت جامعه وارد می‌کند».

ویروس کرونا می‌تواند با آسیب به سیستم اعصاب مرکزی، به سکتۀ مغزی منجر شود

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، با اشاره به آخرین یافته‌ها در مورد ویروس کرونا گفت: «کرونا یک ویروس هزار چهره است و یکی از مواردی که اخیراً بر اساس مطالعات به اثبات رسیده، درگیری سیستم اعصاب مرکزی است؛ به طوریکه پیاز بویایی، لب گیجگاهی مغز، ماده سیاه مغز، ساقه مغز و مقدار زیادی از سلول های عصبی در معرض خطر حملۀ ویروس قرار دارند و هنگام ابتلا به کرونا ممکن است حصاری که به عنوان سد خونی مغزی دور مغز و برای محافظت از آن قرار دارد، شکسته شود و ویروس وارد مغز شود».

وی تصریح کرد: «بیماری ناشی از ویروس کرونا از دو فاز حمله و توفان التهابی تشکیل شده است که این توفان التهابی می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در مغز و حتی بروز سکته مغزی شود؛ عروق مغز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از همین رو ممکن است سکته مغزی در فرد مبتلا رخ دهد.»

وی ادامه داد: «پیش‌بینی ما این است در ایران حدود ۵ تا ۷ درصد بیماران سخت کرونایی به علت سکته مغزی جان خود را از دست بدهند و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون می‌تواند یک عامل خطر مهم در این زمینه باشد. همچنین ویروس کرونا از طریق بویایی می‌تواند از طریق کف مغز وارد آن شده و به پیاز بویایی برسد و این اختلال را در سیستم بویایی به وجود آورد».

او با تأکید بر اینکه مردم باید به برخی علائم همچون اختلال هوشیاری، افت قوای دماغی، سرگیجه و سردرد توجه کنند، گفت: «حتی گاهی ۴۰درصد از بیماران نسبت به سردردهای شدید اعتراض داشتند که مشخص شد این موضوع نیز می‌تواند نشانه جدیدی برای ابتلا به کرونا باشد».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید