29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

انفجارهای زنجیره‌ای در ایران؛ وقوع آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان اهواز

ایران

در ادامه سلسله آتش‌سوزی‌ها و انفجارها در ایران، ظهر شنبه ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) بخشی از نیروگاه «شهید مدحج زرگان» در حومه شهر اهواز دچار انفجار و حریق شد.

مقامات رسمی عامل آتش سوزی را «اتصال یکی از ترانس‌های واحد گازی نیروگاه» عنوان کرده‌اند.

 محمد حافظی، از مقامات مسئول نیروگاه به خبرگزاری رسمی ایران گفته است شعاع آتش سوزی ترانس در این نیروگاه به دلیل انفجار تا یک کیلومتر اطراف خود را فرا گرفته بوده است. وی اعلام کرد آتش سوزی پس از دو ساعت مهار شده است.

همزمان گزارش شده است که نشت کلر در واحد ۱۱۳ مجتمع پتروشیمی کارون ماهشهر باعث گازگرفتگی شماری از کارکنان این مجموعه شده است.

مسعود شعبانلو، رئیس روابط عمومی پتروشیمی کارون به خبرگزاری ایلنا گفته است علت حادثه در دست بررسی است.

دو حادثه امروز تازه‌ترین موارد از سلسله حوادث مشکوک در صنایع و تاسیسات ایران در ماه جاری به شمار می‌روند.

پیش‌تر در اولین ساعات روز جمعه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) نیز انفجاری عظیم در شرق تهران رخ داد که باعث لرزش خانه‌های اطراف و ترک برداشتن شیشه پنجره‌ها شد و نور شدید حاصل از آن افق منتهی به کوه‌های البرز را روشن کرد.

Parchin

انفجار در مکان صنایع نظامی تهران باعث روشن شدن آسمان تهران شد

مقام‌های ایران فردای آن روز دلیل آن را انفجار مخزن گاز در منطقه پارچین عنوان کردند و تصاویری از دو مخزن دودگرفته پخش کردند. اما ساعاتی بعد، انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آژانس فضایی اروپا نشان داد یک سوله در این ناحیه منفجر شده و مساحتی معادل ۲۴ زمین فوتبال دچار آتش سوزی شده است.

رسانه آسوشیتدپرس به نقل از تحلیلگران گفت که محل انفجار نه پارچین، بلکه تاسیسات موشکی خجیر بوده است. آسوشیتدپرس به نقل از فابین هینتس، پژوهشگر مرکز جیمز مارتین برای تحقیقات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در کالیفرنیا نوشت: «به نظر می‌رسد که انفجار در مجموعه گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است که مسئول تولید سوخت جامد موشک است.»

Natanz 1

عکسی که سازمان انرژی اتمی ایران از محل حادثه در نطنز منتشر کرده است

کمتر از یک هفته بعد از این اتفاق مقام‌های ایران بامداد پنج‌شنبه ۲ ژوئیه (۱۲ تیر) اعلام کردند که به‌دنبال وقوع حادثه‌ای، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت هسته‌ای نطنز دچار آسیب شده است.

این در حالی بود که ساعاتی قبل از اعلام رسمی ایران، ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که طبق حساب کاربری‌اش در لینکدین بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل فعالیت می‌کرده است، در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت «اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده است.»

Koohin

تحلیلگر اسرائیلی روز گذشته خبر از یک حمله جدید به ایران داده بود

هرچند مقامات ایران اعلام کرده‌اند سوله‌ حادثه دیده در نطنز سوله‌ای فاقد مواد هسته‌ای بوده است، اما تحلیلگران با استفاده از تصاویر ماهواره ای می‌گویند محل آتش‌سوزی با کارخانه تازه افتتاح شده تولید سانتریفیوژ مطابقت دارد.

این کارشناسان با رد ادعای حادثۀ جزیی گفته‌اند که شعله‌های آتش حاصل از انفجار مرکز نطنز، به اندازه‌ای پر نور و پر از فوران بوده است که از سوی ماهواره‌ها از فضا تشخیص داده شدند.

ایدی کوهن، تحلیلگر اسرائیلی روز گذاشته و پیش از انفجار نیروگاه اهواز بار دیگر در توییتی به زبان عربی خبر از یک حمله قریب الوقوع در ایران داده بود.

شماری از ناظران اسرائیل را عامل این حملات می‌دانند.

پیش‌تر خبرگزاری ایرنا با انتشار مقاله‌ای بی نام، نسبت به تحرکات جدید اسرائیل علیه تاسیسات صنعتی، نظامی و هسته‌ای ایران هشدار داده بود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید