28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

بهمن مفید، بازیگر سرشناس سینما و تئاتر، درگذشت

ایران

خانواده بهمن مفید، هنرپیشه پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران، ترانه‌سرا و صدا پیشه، از درگذشت او، یک روز پس از سالروز تولدش در ۷۸ سالگی خبر داد.

 بر اساس اطلاعیه‌ای که خانواده این هنرمند در اختیار رادیو فردا قرار داده است، بهمن مفید پس از تحمل یک دوره بیماری روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹، ساعت پنج‌ونیم بعدازظهر در خانه‌اش واقع در تهران، چشم از جهان فرو بسته است.

اطلاعیه خانواده بهمن مفید به ستایش از این هنرمند می‌پردازد و می‌گوید او «تاریخ و میراث فرهنگی و هنری کشورش را دوست می‌داشت و خشنودی و خوشبختی و رضایت مردم سرزمینش تنها خواسته او در طول بیش از نیم قرن زندگی حرفه‌ای‌اش بود».

Bahman Mofid 1

این اطلاعیه می‌افزاید که بهمن مفید، «عاشقانه زیست و به پیروی از استاد طوس و پدرش غلامحسین مفید، شاهنامه‌شناس و هنرپیشه و کارگردان تئاتر، در تمام سال‌های مهاجرت و خانه‌نشینی ناخواسته‌اش بر این باور بود که "به نام نکو گر بمیرم رواست/ مرا نام باید که تن مرگ راست".»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از یاشار صمیمی مفخم، خواهرزاده بهمن مفید، بیماری او را سرطان ریه عنوان کرده و نوشته که این هنرمند طی یک سال گذشته تحت درمان بوده است.

آقای صمیمی مفخم سپس با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفته که اگرچه بهمن مفید «عاشق مردم و همیشه ممنون لطف آنها بود» اما خانواده او به خاطر این شرایط نمی‌تواند پذیرای مردم برای مراسم خاکسپاری باشد. زمان خاکسپاری هنوز مشخص نیست.

بهمن مفید متولد ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ بود. او که با درخشش آثار نمایشی و سینمایی چون «شهر قصه»، «طوقی»، «قیصر» و «داش آکل» پیش از انقلاب شهرت یافته بود، سال ۱۳۶۰ در پی اختناق سیاسی و فشار بر هنرمندان از ایران مهاجرت کرد و به آمریکا رفت، کشوری که برای نزدیک به دو دهه آنجا ماند.

آقای مفید سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت که ابتدا ماموران امنیتی گذرنامه وی را توقیف کردند، شرایطی که پنج سال ادامه یافت و پس از آن هم دیگر تصمیم گرفت در ایران بماند.‎

او این مدت بیشتر به عنوان صداپیشه فعالیت کرد، اما به دلیل حساسیت‌های نیروهای امنیتی ناگزیر از انتخاب اسم «بهمن فریور» برای فعالیت‌های خود شده بود که نام خانوادگی مادری اوست. فیلم عروسکی «دربدرها» از جمله این آثار است که بهمن مفید به عنوان صداپیشه در ساخت آن مشارکت داشت.

نمایشنامه‌خوانی «عقاب و روباه»، نوشته بیژن مفید با کارگردانی هنگامه مفید و بازی در فیلم «سرود تولد» نیز از دیگر فعالیت‌های او طی این دوره بود، اما فیلم «سرود تولد» در نهایت پس از حذف صحنه‌های مربوط به بهمن مفید اجازه پخش یافت.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید