25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

آموزش و پرورش حکومت ایران : برای خلوت شدن جلد کتاب ریاضی، تصویر دختران را حذف کردیم

ایران

وزارت آموزش و پرورش رژیم ایران دلیل حذف تصاویر دختران از جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی را «خلوت شدن تصویر» اعلام کرد.

 سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارت خانه گفتک تصویر قبلی «بسیار شلوغ» بود و پیشنهاد بررسی‌کنندگان کتاب از «منظرهای هنری، زیباشناسی و روانشناسی» این بود که تصویر خلوت‌تر شود.

این سازمان در ادامه «حذف دستوری تصاویر دختران» را رد و اعلام کرد که «هیچ‌گونه نگاه افراطی یا تفریطی» در این باره وجود ندارد.

در طرح روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان سال تحصیلی جدید چند دختر و پسر روی جلد نقاشی شده بودند ولی در کتاب امسال، دختران از این طرح و از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان حذف شده‌اند.

حذف تصاویر دختران از سوی وزارت آموزش و پرورش حکومت ایران در حالی انجام شده است که نامدارترین ریاضی‌دان ایرانی در چند دهه اخیر در جهان، مریم میرزاخانی است که به عنوان اولین ایرانی برنده مدال فیلدز شد.

همچنین در بخش دیگری از اظهارات سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش درباره حذف تصویر قرآن از تصاویر کتاب فارسی اول ابتدایی آمده است که این تصویر در طبقه زیر تصویر تلویزیون قرار گرفته بود و از نظر کارشناسان دینی «توهین» به آن محسوب می‌شد.

این توضیح مجدداً واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته و برخی منتقدان با «عجیب» توصیف کردن این پاسخ می‌گویند پس از حذف تصویر دختران از روی جلد، برای برقراری توازن بصری، تصویر یکی از پسران به نقطه محل قرارگیری یکی از دختران کشیده شده است.

اما وزیر آموزش و پرورش در واکنش به حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان گفته است که تغییرات در کتاب‌های درسی همه‌ساله بر اساس ارزیابی و از سوی مؤلفین انجام می‌شود. به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت داده‌ام تغییرات در شکل و محتوای کتاب‌های درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش کند.

ما به دغدغه‌های مردم اهمیت می‌دهیم، و این را بدانید که دختران میهن شایسته احترام‌اند.

در ادامه گزارش امده است که این نخستین بار نیست که بر سر تغییرات کتاب‌های درسی جنجال رسانه‌ای ایجاد می‌شود.

جنجالی‌ترین مورد آبان سال گذشته رخ داد که فهرستی از حذفیات سال‌های اخیر کتاب‌های درسی ادبیات فارسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

که در این رابطه مدیر گروه تالیف کتاب درسی ادبیات فارسی از همه حذف و اضافه‌های این کتاب‌ها به‌طور کامل دفاع کرد و گفت: «وقتی شما در یک نظام ارزشی زندگی می‌کنید، برای حفظ کیان آن موظف‌اید بین دو متن، آن را انتخاب کنید که به اعتقادات و باورهای نظام نزدیک باشد.»

حذف غزل «در این سرای بی‌کسی» هوشنگ ابتهاج (سایه)، غزل «جوانی» رهی معیری، شعر «باغ بی‌برگی» اخوان، داستان «حلاج» تذکره‌الاولیاء، شعر «داروگ» نیما یوشیج، داستان «سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ»، شعر «مادر» ایرج میرزا، و اضافاتی چون شعرهایی از شاعران انقلاب از جمله شعر مرتضی امیری اسفندقه درباره محسن حججی از جمله این تغییرات گسترده بود.

در ادامه پس از آن، در بهمن ماه، نیز یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش از حذف برخی مطالب مربوط به «جنایات تاریخی روسیه در ایران» از کتاب فارسی ۲ پایه یازدهم و تغییر برخی عبارت‌های دیگر در این مورد خبر داد.

در آن زمان، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در پاسخ مدعی شد حذف این مطالب صرفاً «برای تعدیل حجم کتاب» بوده و به‌منظور «تطهیر روسیه» نبوده است.

پس از آن نیز حذف انتگرال از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبیرستانی به دستور شخص علی خامنه ای حاشیه‌ساز شد و نهایتاً علی ذوعلم، رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با دفاع از حذف انتگرال، گفت: «باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک‌ زندگی باز شود».

علی خامنه ای دستور داده بود تا مبحث انتگرال از کتاب‌های ریاضی دانش‌آموزان ایران حذف شده تا جا برای محتوای آموزشی ایدئولوژیک حکومت و به تعبیر بهتر، گام دوم انقلاب اسلامی باز شود.

حساب دیفرانسیل و انتگرال، یکی از مهمترین مفاهیم پایه ای علم ریاضیات است که در مسائل مهندسی و فیزیک استفاده زیادی دارند و معمولا هر رشته دانشگاهی که با ریاضیات سروکار دارد، انتگرال پیشرفته نیز قسمتی از مباحث علمی آن را تشکیل میدهد.

علی ذوعلم در کنار سمت‌هایش، معاون مؤسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز هست که مسئولیت تأمین محتوای سایت خامنه‌ای، تولید کتاب از سخنرانی‌های خامنه‌ای و تربیت پژوهشگر در این زمینه را بر عهده دارد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید