20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

ایران

-شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین رهبران چین و روسیه در مورد تبریک به بایدن تا کنون ترجیح داده‌اند منتظر بمانند.
- نیکولاس مادورو دیکتاتور رژیم ونزوئلا نیز مصلحت‌اندیشانه به جو بایدن تبریک گفت بدون آنکه به ترامپ حمله کند. اما موضعی که مقامات جمهوری اسلامی گرفته‌اند نه دیپلماسی یک نظام جدی و عادی بلکه به قد و قواره‌ی سرکردگان گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان اسلامگراست!
-با در نظر گرفتن اینکه بایدن پیروز انتخابات است ترامپ با سیاست‌هایی که در جهت حفظ منافع آمریکا تا کنون از خود نشان داده است، تا ۲۰ ژانویه فرصت دارد اقداماتی را انجام دهد که به نظر وی به نفع آمریکا و مردم ایالات متحده و یا حزب جمهوریخواه است. اقداماتی که می‌تواند دست بایدن و دموکرات‌ها را در پوست گردو گذارد و برای چهار سالی که در قدرت هستند آب خوش از گلویشان پایین نرود!
-تأثیر گذاشتن بر سیاست کشوری مانند آمریکا برای فردی مثل ترامپ آنهم چهار سال پس از آنکه در عالی‌ترین مقام آمریکا و قدرتمندترین رهبر جهان تجربه اندوخته، کار دشواری به نظر نمی‌رسد. مقامات جمهوری اسلامی اگر «فقط اندکی» حافظ منافع ملّی ایران و مردم می‌بودند از شادی باخت رئیس جمهوری کنونی آمریکا معرکه نمی‌گرفتند و به معلق‌بازی نمی‌پرداختند!

 بر اساس نتایجی که رسانه‌های خبری از جمله فاکس‌نیوز، سی‌ان‌ان، آسوشیتدپرس و سایرین اعلام کردند جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست اما دونالد ترامپ و تیم او دموکرات‌ها را متهم به تقلّب گسترده و مهندسی انتخابات می‌کنند و می‌گویند تنها حکم دیوان عالی را می‌پذیرند.

هرچند شماری از رهبران دنیا از جمله جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و شماری دیگر پیروزی بایدن و معاون او کاملا هریس را در انتخابات سوم نوامبر تبریک گفته‌ و غیرمستقیم ترامپ را برای پذیرش شکست زیر فشار گذاشته‌اند اما کم نیستند رهبرانی که محتاطانه مصلحت و منافع خود و کشورشان را در سکوت و صبر دیده و تبریک به بایدن را منوط به اعلام رسمی نتیجه‌ی انتخابات کرده‌اند.

شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین رهبران چین و روسیه که در تمام دنیا اصلی‌ترین رقبای سیاسی- تجاری آمریکا هستند و رقابت‌شان با واشنگتن گاهی حال و هوای دشمنی می‌‌گیرد- که در دوران ترامپ تشدید هم شد- تا کنون ترجیح داده‌اند منتظر بمانند.

زمامداران رژیم ایران هرچند تا پیش از انتخابات آمریکا نسبت به نتایج آن به بی‌تفاوتی تظاهر می‌کردند به محض اینکه شمارش آرا به سود بایدن تغییر کرد و پس از آنکه وی از سوی رسانه‌ها پیروز انتخابات معرفی شد، به معرکه‌گیری و معلق‌بازی جلوی لوطیان سیاست جهان پرداختند! آنها نه مثل حامیان ادعایی خود یعنی چین و روسیه سکوت کردند و نه مثل برخی دولت‌ها تبریک گفتند!

علی خامنه‌ای از طریق توییتر انتخابات آمریکا را «نمایش» خواند و گفت «صرف نظر از نتیجه، یک چیز کاملاً واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده!» محمدجواد ظریف وزیر خارجه خامنه‌ای هم که می‌بایست به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی واکنش دیپلماتیک نشان می‌داد، به دونالد ترامپ که زیر فشار تبلیغاتی رسانه‌ها قرار دارد حمله کرد بدون آنکه اندکی احتمال دهد که شاید ورق برگردد. او حتی برای همسایگان ایران نیز خط و نشان کشید! وی که در هفته‌های اخیر صدایش در نمی‌آمد نوشته: «یک پیام صادقانه به همسایگان ما: ترامپ ۷۹ روز دیگر رفته است. اما ما [منظورش جمهوری اسلامی است!] برای همیشه اینجا خواهیم ماند. شرط بستن با خارجی‌ها برای تأمین امنیت بازی خوبی نیست.» وی سپس با ژست دیپلماتیک افزوده: «ما دست خود را برای گفتگو و حل اختلاف به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم. فقط با هم می‌توانیم آینده بهتری برای همه بسازیم»! آنهم در حالی که نظام جمهوری اسلامی که ظریف وزیر خارجه‌اش است، یکی از عوامل و فاکتورهای درگیری‌های فرقه‌ای و جنگ‌افروزی و تروریسم و تقویت شبه‌نظامیان و تهدید در منطقه است!

Zarif 1

شاید اگر ترامپ در فضایی عادی پیروز انتخابات می‌شد در بسیاری مسائل همان سیاست‌هایی را در پیش می‌گرفت که قبلاً داشت اما اکنون او و اطرافیانش با انگیزه‌ای مضاعف برای اثبات تقلب و تغییر احتمالی نتیجه‌ انتخابات‌ مصمم به نظر می‌رسند بطوری که حتی اگر در نهایت جو بایدن ساکن کاخ سفید شود، موضوع تقلب در سیاست داخلی و ملی آمریکا تا آخر چون سایه او را دنبال خواهد کرد. این عزم را از جمله در استناد دولتمردان کنونی آمریکا به روایات مسیحی می‌توان دید.

به نظر می‌رسد عزم دولتمندان ترامپ برای بررسی درستی و قانونی بودن آرای شمارش شده در این انتخابات فراتر از حفظ قدرت کنونی و یک موضوع ملی برای آنها به شمار می‌رود بطوری که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خطاب به هواداران ترامپ توصیه‌ای از «کتاب غلاطیان» منسوب به پائولوس از مبلّغان مسیحی قرن دهم میلادی توییت کرده و نوشته است: «بیایید خسته نشویم از اینکه کار نیک انجام دهیم زیرا هنگامی که زمانش برسد حاصلش را درو خواهیم کرد، اگر که تسلیم نشویم. (غلاطیان ۶:۹)»

Pompeo

در چنین وضعیتی ظریف خطاب به همسایگان ایران که همگی از دست رژیم وی به ستوه آمده‌اند می‌گوید ترامپ ۷۰ روز دیگر می‌رود ولی ما می‌مانیم! و دست یاری به سوی این همسایگان دراز می‌کند. اما کدام همسایه ایران حاضر است منافع‌اش را با سرنوشت پا در هوای جمهوری اسلامی که در میان مردم ایران و منطقه منفور است گره بزند؟

حتی نیکولاس مادورو دیکتاتور رژیم ونزوئلا نیز مصلحت‌اندیشانه به جو بایدن تبریک گفت بدون آنکه به ترامپ حمله کند. اما موضعی که مقامات جمهوری اسلامی گرفته‌اند نه دیپلماسی یک نظام جدی و عادی بلکه به قد و قواره‌ی سرکردگان گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان اسلامگراست! آنها هستند که نه برای ترامپ بلکه بطور کلی برای ایالات متحده آمریکا شاخ و شانه می‌کشند.

جای خالی تعقل!

اخبار و گزارش‌هایی که از آمریکا در مورد پیگیری‌های حقوقی و ادعای تقلّب منتشر می‌شود‌ کافیست تا رهبران کشورهای مختلف حتی اگر منافع‌شان در همکاری با حزب دموکرات آمریکا و جو بایدن بیشتر تأمین می‌شود باز به دونالد ترامپ که همچنان رئیس جمهوری این کشور است حمله نکنند. آنها می‌دانند اگر نه این دوره بلکه در دوره‌های بعدی باز هم با دولتمندان حزب جمهوریخواه می‌بایست پشت یک میز بنشینند.

ویلیام بار دادستان کل آمریکا در ابلاغیه‌ای خطاب به دادستان‌های فدرال دستور داده اتهامات مبنی بر وقوع تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را بررسی کنند.

پایگاه خبری واشنگتن اگزمینر می‌نویسد کارکنان ستاد انتخاباتی ترامپ ادعا می‌کنند که مدارک آماری مربوط به تقلّب در ویسکانسین را در اختیار دارند.

جاستین کلارک مدیر کمپین ترامپ گفته «در روز انتخابات موارد جدّی نقض قانون وجود داشته که در حال بررسی هستند. ما خواستار بازشماری آراء در سطح ایالت شدیم و برای انجام آن مصمم هستیم.»

گفته می‌شود اولین اقدامات برای غربال آراء آغاز شده و کمپین ترامپ امیدوار است در ویسکانسین نتیجه انتخابات تغییر کند با این حال بازشماری‌ آراء به ندرت سبب جابجایی ده‌ها هزار رأی می‌شود.

اختلاف جو بایدن و دونالد ترامپ بر اساس اعلام رسانه‌ها حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ رای است و اعضای کمپین ترامپ می‌گویند مدارکی از تقلّب و موارد متعدد نقض قانون جمع‌آوری کردند که بالقوه می‌تواند آرای الکترال این ایالت را به سود ترامپ جابجا کرده و چه بسا نتیجه‌ی اعلام شده توسط رسانه‌ها را تغییر دهد. اما حتی اگر چنین هم نشود، اثبات تقلب از سوی دمکرات‌ها ضربه بزرگی به این حزب و حقانیت سیستم انتخاباتی آمریکا به شمار می‌رود که در انتخابات بعدی می‌تواند بستر پیروزی جمهوریخواهان را فراهم کند.

لطمه زدن به منافع ملّی ایران از سوی مقامات تهران اما فقط محدود به جریان جدال‌ انتخاباتی آمریکا نمی‌شود.

روزنامه نیوریورک تایمز نزدیک به حزب دموکرات می‌نویسد شماری از مقامات پنتاگون نسبت به اقدام ترامپ مبنی بر عزل مایک اسپر وزیر دفاع در آخرین روزهای ریاست جمهوری با هدف آغاز برخی عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر دشمنان ایالات متحده نگران‌اند.

البته این احتمال که طرح چنین ادعایی از سوی نیویورک تایمز با هدف سیاسی صورت گرفته باشد کم نیست اما آنجا که پای تهدید منافع ملی ایران در میان است چنین پیام‌هایی بسیار هشداردهنده است.

تمرکز دولت ترامپ در مقابله با رژیم ایران همواره اقدام حداکثری برای مقابله با تروریسم اعلام شده. کریستوفر سی.میلر جانشین اسپر پیش از آنکه سرپرست پنتاگون شود رئیس مرکز ملّی مبارزه با تروریسم بوده است.

این احتمال کم نیست که ترامپ با انگیزه‌های مختلف از جمله اطمینان به بازنده بودنش، به دنبال یک درگیری در منطقه باشد. با در نظر گرفتن اینکه بایدن پیروز انتخابات است ترامپ با سیاست‌هایی که در جهت حفظ منافع آمریکا تا کنون از خود نشان داده است، تا ۲۰ ژانویه فرصت دارد اقداماتی را انجام دهد که به نظر وی به نفع آمریکا و مردم ایالات متحده و یا حزب جمهوریخواه است. اقداماتی که می‌تواند دست بایدن و دموکرات‌ها را در پوست گردو گذارد و برای چهار سالی که در قدرت هستند آب خوش از گلویشان پایین نرود!

از سوی دیگر، این ۷۰ روز که ظریف برای تمام شدن آن لحظه‌شماری می‌کند می‌تواند اوج فشارهای اقتصادی و سیاسی و شاید نظامی بر رژیم ایران باشد. بدبینانه‌تر اینکه شاید درگیری نظامی یا ایجاد وضعیتی در آستانه‌ی جنگ برای ترامپ فرصتی ایجاد کند که افکار عمومی را بیشتر با خود همراه کند تا دست تیم حقوقی وی برای پیگیری اتهام تقلّب در محاکم قضایی بازتر باشد.

Trump Suppoerters

هواداران ترامپ برای برگزاری تجمع سراسری در آمریکا فراخوان دادند

همه اینها حدس و گمان و تأملاتی است که می‌توانند ریشه در واقعیت داشته باشند. اما اکنون در عمل صحبت از آن است که دولت ترامپ به دنبال اجرای «سیل تحریم‌ها» علیه رژیم ایران است و می‌خواهد هر هفته یک تحریم علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآورد. الیوت آبرامز مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا و مایک پمپئو به منطقه سفر کردند و با هدف افزایش فشارها به ایران با مقامات اسرائیل و چند کشور عربی مذاکره خواهند کرد.

اگر فرض بر پیروزی قطعی بایدن باشد یکی از تأثیرگذارترین افرادی که به او برای پیروزی در انتخابات کمک کرد باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا و همسرش بوده‌اند. همچنین جرج بوش که جمهوریخواه است نه تنها از ترامپ حمایت نکرد بلکه از اولین افرادی بود که به بایدن تبریک گفت. اینهمه نشان می‌دهد که رؤسای جمهوری آمریکا حتی پس از آنکه کاخ سفید را ترک می‌کنند در فضای سیاسی ایالات متحده تأثیرگذار و جریان‎سازند و این در مورد دونالد ترامپ نیز می‌تواند صادق باشد.

حتی اگر ترامپ بازنده این رقابت جنجالی باشد به نظر می‌رسد به حد کافی پول و پشتوانه اجتماعی برای تاثیر گذاشتن بر سیاست آمریکا دارد. قابل توجه است که جامعه آمریکا دچار انشقاق است و میلیون‌ها نفر از شهروندانی که به ترامپ رای داده‌اند، از جمله از میان رنگین‌پوستان و مهاجران نه به خاطر حزب جمهوریخواه بلکه به خاطر خود وی بوده است.

از کمپین ترامپ خبر می‌رسد که او شاید یک تلویزیون اختصاصی ایجاد کند. تأثیر گذاشتن بر سیاست کشوری مانند آمریکا برای فردی مثل ترامپ آنهم چهار سال پس از آنکه در عالی‌ترین مقام آمریکا و قدرتمندترین رهبر جهان تجربه اندوخته، کار دشواری به نظر نمی‌رسد. مقامات جمهوری اسلامی اگر «فقط اندکی» حافظ منافع ملّی ایران و مردم می‌بودند از شادی باخت رئیس جمهوری کنونی آمریکا معرکه نمی‌گرفتند و به معلق‌بازی نمی‌پرداختند! مشکل جمهوری اسلامی نیز درست مانند مشکل مردم ایران نه در آمریکا بلکه در ایران است: خود جمهوری اسلامی!

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید