20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

اسرائیل: ممکن است با استراتژی بایدن برای برنامه هسته‌ای ایران همراهی نکنیم

ایران

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا، در ارتباط با بازگشت دولت جو بایدن، به برجام، می‌گوید ” : بعید است تل‌آویو با استراتژی جدید ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران همراهی کند، ما نمی‌توانیم بخشی از این روند باشیم”.

 وی در حالی این سخنان را بیان می کند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مقطعی حساس قرار دارد.

نتانیاهو در حالی برای انتخابات ماه آینده آماده می‌شود که همچنان موضعی سخت در برابر ایران دارد و هنوز تماس مستقیم با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نداشته است.

به گفته مشاوران نخست وزیر اسرائیل ، تعامل با همتایان آمریکایی ممکن است برای اسرائیل نتیجه عکس بدهد؛ به این معنا که این همراهی، به رضایت اسرائیل از توافقی با ایران تعبیر شود که در واقع مخالف آن است.

گیلاد اردان در ادامه گفته است : “ما فکر می‌کنیم که اگر آمریکا به همان توافقی که قبلا از آن خارج شده برگردد، تمام اهرم‌های فشار از بین می‌رود.”

به گفته وی اسرائیل بر این باور است که “اساسا اگر تحریم‌ها رفع شود طرف ایرانی برای مذاکره و دستیابی به توافقی که واقعا توانایی‌های هسته‌ای این کشور را محدود کند، تمایلی نشان نخواهد داد”.

در عین حال اسرائیل بارها درباره احتمال اقدام یک‌جانبه علیه ایران در صورت شکست دیپلماسی هشدار داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا،دو سال پیش با خروج از برجام، تمام تحریم‌های رفع شده هسته‌ای ایران را برگرداند و به مرور تحریم های جدیدتر و شدیدتری وضع کرد. حکومت ایران هم در مقابل، اجرای تعهدات خود در برجام را گام به گام کاهش داد.

جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی، وعده بازگشت به دیپلماسی و توافق هسته‌ای را مطرح کرد و مقام‌های ایرانی با استقبال از این وعده از پیروزی آقای بایدن در انتخابات ابراز خرسندی کردند.

اما اکنون ایران و آمریکا هر دو منتظرند تا طرف مقابل گام نخست را بردارد.

مقام‌های ایران اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود در برجام را به رفع تحریم‎های یک‌جانبه ایالات متحده مشروط کرده‌اند.

آمریکا نیز بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ایران را به بازگشت کامل تهران به تعهدات برجام مشروط کرده و از ایران خواسته که اول به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم پایان دهد.

این در حالی است که رژیم ایران هشدار داده اگر طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به اجرای قانون اخیر مجلس خواهد بود که به معنای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از بازدیدهای سرزده نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

حکومت اسلامی ایران در زمان مذاکرات هسته‌ای پذیرفت اجرای این پروتکل را که قبلا متوقف کرده بود یک بار دیگر از سر بگیرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید