19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

بحران الکل تقلبی در ایران دوشادوش بحران کرونا پیش می‌رود

ایران

در بحبوحه بحران رو به گسترش ویروس کرونا در ایران و در حالی که آمار تلفات و مبتلایان به این ویروس همچنان بالا می‌رود، بحران دیگری به خاطر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و استفاده از الکل تقلبی گریبانگیر برخی استان‌ها و شهرها شده است.

بر اساس آخرین برآوردها، دو هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان در روزهای اخیر دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که از این میان دست‌کم ۲۵۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. رامین افشاری، رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرگزاری فارس گفته است مردم از کرونا می‌ترسند اما مرگ و میر بر اثر مصرف الکل در استان فارس شش برابر است: «این میزان آمار دقیق نیست چرا که برخی افراد قبل از مراجعه به بیمارستان فوت می‌کنند.»

به گفته افشاری علت سبقت گرفتن مرگ و میر با الکل در استان فارس از کرونا، باور غلطی است که عده‌ای فکر می‌کنند با خوردن الکل از کرونا پیشگیری می‌شود، در صورتی که این موضوع هیچ تأثیری بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد.

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، حسن همتی، مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس، روز پنج‌شنبه هفتم فروردین ‌ماه اعلام کرد تا صبح امروز بیش از ۶۰۶ مورد مسمومیت با الکل تنها در استان فارس به ثبت رسیده است.

همتی همچنین از جان ‌باختن ۷۴ تن از شهروندان در این استان به دلیل مصرف الکل تقلبی خبر داد و با اشاره به افزایش شمار این نوع از مسمومیت به ویژه در شهر شیراز گفت:

«این افراد مشروبات تقلبی که در ترکیبات آن الکل صنعتی به کار رفته بوده، مصرف کردند.»

به گزارش تسنیم، نیروهای امنیتی سپاه فجر فارس در چند روز گذشته، دست‌کم ۵۰ هزار لیتر الکل و مشروبات الکلی را کشف و ضبط کرده‌اند.

گزارش‌های رسیده از شهرستان‌های استان فارس اما حاکی از جان ‌باختن سه نفر از شهروندان در شهرستان جهرم و سه نفر دیگر در شهرستان فسا به دلیل مصرف الکل تقلبی است.

از شهرستان لامرد در جنوب فارس نیز خبر رسیده که در روزهای اخیر دست‌کم ۱۹ نفر از شهروندان بر اثر مصرف الکل صنعتی (متانول) مسموم شده‌اند که از میان آنها تاکنون دو نفر فوت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس روز پنجم فروردین‌ در مورد میزان فوتی‌ها و مسموم شدگان الکل در شهرهای مختلف استان فارس گفته است:

«سهم شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۱ فوتی، ۹۲ مسموم و ۱۰۳ مراجعه کننده به بیمارستان بوده است.»

همزمان با این خبر، محسن جلیل، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهکیلویه و بویراحمد نیز از مسمومیت ۲۰ نفر از شهروندان در این استان به علت استفاده از الکل تقلبی خبر داده و گفته است که در روزهای اخیر یک نفر از شهروندان در شهرستان گچساران به دلیل مسمومیت با الکل فوت کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز چهارم فروردین ماه به نقل از فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد که با مسمومیت ۲۳۰ تن از شهروندان در این استان و مرگ دست‌کم ۲۰ نفر از مسموم شدگان، «زنگ خطر مصرف متانول در آذربایجان شرقی» به صدا درآمده است.

از سوی دیگر، گزارش‌های رسیده از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در اهواز نشان می‌دهند در روزهای اخیر بیش از ۷۰۰ تن از اهالی این شهر به علت مسمومیت با الکل در بیمارستان بستری شده‌اند.

برآوردهای انجام شده از شهر اهواز بیانگر این است که طی یک ‌ماه گذشته میزان مراجعات به بیمارستان‌های اهواز بر اثر مصرف الکل تقلبی تقریبا بیش از دو برابر تعداد افراد بستری شده به دلیل ابتلا به کرونا بوده است.

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز دوم فروردین ‌ماه از مراجعه ۶۷۳ بیمار با مسمومیت مشروبات سمی الکلی به بیمارستان در نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته خبر داده و گفته بود ۶۱۰ تن از این بیماران از خطر مرگ نجات یافته و ۹ درصد دیگر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان اما تاکنون اشاره‌ای به شمار دقیق جان‌باختگان مسمومیت الکلی نکرده‌اند.

در پی هراس عمومی ایجاد شده در روزهای پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و همچنین عدم توانایی دولت در توزیع و نظارت بر اقلام بهداشتی مورد نیاز، تاکنون مسمومیت صدها تن از شهروندان در استان‌های البرز، اردبیل، کرمانشاه، یزد و همدان هم به دلیل استفاده از الکل تقلبی گزارش شده است.

به‌نظر می‌رسد در سایه عدم وجود نهادهای آموزش دهنده به شهروندان، این باور نادرست و مرگ‌آور در میان عده‌ای از شهروندان در سراسر ایران رایج شده که نوشیدن الکل یا متأثر شدن از بخار الکل، مانع از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود. اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در این مورد نیز راه به جایی نبرده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید