28
یکشنبه, آوریل
يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 19 شوال 1445

آمریکا سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند که به جای اطلاع‌رسانی شفاف درباره همه‌گیری کرونا، جلب رضایت چین، مرکز اصلی شیوع بیماری را در دستور کار خود قرار داده است

جهان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تعیین ضرب‌الاجلی ۳۰ روزه به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد یا این سازمان تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند، یا اینکه آمریکا سهم خود از بودجه این سازمان را به طور دائمی قطع و در عضویتش هم تجدیدنظر می‌کند.

 آقای ترامپ نامه‌ چهار صفحه‌ای خود خطاب به تدروس گبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی را به طور کامل در توئیترش منتشر کرده است.

در این نامه آقای ترامپ انتقاداتی مشابه آنچه در چند وقت اخیر گفته بود را مطرح کرده و جوهر اصلی حرف او "هشدار درباره عدم استقلال سازمان بهداشت جهانی از چین" است.

حمله تند آمریکا به سازمان بهداشت جهانی
او در نامه‌ خود خطاب به تدروس گبریسیوس رئیس سازمان بهداشت جهانی، این سازمان را متهم کرد که به طور مستمر گزارش‌های اواخر سال گذشته میلادی درباره شیوع ویروس کرونا در ووهان را نادیده گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی پیشتر این اتهامات را رد کرده و گفته بود بر اساس اطلاعات و توصیه‌های علمی عمل کرده است.

در بخشی از این نامه دونالد ترامپ مدعی شده که شی جین‌‌پینگ، رئیس جمهور چین بر سازمان بهداشت جهانی فشار آورد تا این سازمان در خصوص شیوع کرونا در چین وضعیت اضطراری اعلام نکند.

او همچنین گفته که در حالی که چین از به اشتراک گذاشتن دقیق و به موقع داده‌های خود امتناع می‌کرد، سازمان بهداشت جهانی شفافیت این کشور در برخورد با کرونا را تحسین کرده است.

آقای ترامپ یکماه پیش کمک آمریکا به بودجه سازمان بهداشت جهانی را معلق کرده بود.

در آن زمان این اقدام با واکنش منفی بسیاری از کشورها مواجه شده بود.

اما آقای ترامپ گفته بود سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایفش در ارتباط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا "ناکام مانده است."

دولت دونالد ترامپ در داخل به خاطر مواجهه‌ با ویروس کرونا با انتقادهای زیادی مواجه است. اما رئیس جمهوری آمریکا برخی از این مشکلات را به خاطر توصیه‌های بد سازمان بهداشت جهانی و عملکرد بد این سازمان می‌داند.

شمار قربانیان کووید ۱۹ در ایالات متحده اکنون از مرز ۹۰ هزار نفر گذشته و تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا هم به یک میلیون و ۵۰۶ هزار نفر رسیده است.

آمریکا بزرگ‌ترین سهم را در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی دارد
۱۰ کشوری که بیشترین سهم را در تامین بودجه این سازمان دارند

WHO 1

انتقادهای آقای ترامپ در حالی بیان می‌شود که سازمان بهداشت جهانی برای مهار ویروس کرونا نشستی دو روز برگزار کرده بود.

روز گذشته الکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا در نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت با تکرار مواضع آقای ترامپ گفته بود که سازمان بهداشت جهانی در دسترسی به اطلاعاتی که جهان برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ نیاز داشته "ناکام" بوده و مدعی شد که این کوتاهی به قیمت جان بسیاری در جهان تمام شده است.

سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل است و آمریکا به عنوان بزرگترین حامی مالی این سازمان، هر ساله ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار این سازمان قرار می دهد. مبلغ ۱۱۶ میلیون دلار از پول پرداختی سهمیه تعین شده توسط سازمان ملل برای آمریکا و حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک داوطلبانه است.

آقای ترامپ گفته است "در حالی که آمریکا سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی پول می‌دهد، پرداختی چین فقط حدود ۴۰ میلیون دلار یا کمتر است و آمریکا حق دارد خواستار پاسخگویی بهتر این سازمان باشد."

پیشتر نخست وزیر استرالیا هم تلویحا سازمان بهداشت جهانی را به عدم شفافیت در مورد شیوع ویروس کرونا متهم کرده بود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید