25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

صف آرایی ژاپن برابر چین با پیوستن به جبهه آمریکا در مساله تایوان

جهان

برغم هشدارها و مخالفت های شدید چین با ورود تایوان به سازمان جهانی بهداشت و پایبندی کشورها به اصل "چین واحد"، ژاپن در کنار آمریکا از مشارکت این جزیره در این سازمان حمایت کرد.

 

روزنامه ژاپن تودی روز چهارشنبه گزارش داد که این درخواست در جریان برگزاری اجلاس فضای مجازی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده و توکیو بر مشارکت تایوان در مسایل مرتبط با مهار همه گیری در مجمع عمومی سازمان تاکید و از آن حمایت کرده است.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا و برخی از سیاستمداران آن کشور نیز درخواست مشابهی مطرح کرده و از چین به دلیل ممانعت از ورود تایوان به مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده اند.

چین اما تاکید کرده که این مساله بخشی از سیاست بازی های آمریکا و شماری از متحدانش از جمله استقلال طلبان در تایوان است تا اهداف انشعاب طلبانه خود را تحقق بخشند.

از دیدگاه پکن فقط کشورهای دارای حق حاکمیت می توانند در مجمع عمومی مشارکت داشته باشند و تایوان در صورت پذیرش «اصل چین واحد» حق مشارکت دارد ولی تایوان این درخواست را رد کرده است.

«کاتسونوبو کاتو» وزیر بهداشت ژاپن می گوید که تایوان ازجمله مناطق موفق در مهار کرونا است و لازم است که در جریان واکنش جهانی به همه گیری قرار گیرد.

وی در نشست مجازی این سازمان گفت که وقتی مساله بهداشت جهانی و بیماری های همه گیر مطرح است نباید اجازه داد خلاء های جغرافیایی شکل بگیرد و برخی مناطق حذف شوند.

به گزارش ایرنا، همزمان یوشیهیدا سوگا دبیر ارشد کابینه ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران از اینکه تایوان نتوانسته است به عنوان ناظر در نشست ویدیویی مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی مشارکت داشته باشد ، ابراز تاسف کرد.

ژاپن تصمیم گرفته است برای ساخت واکسن و مهار کرونا ۲۷۰ میلیون دلار در اختیار سازمان های بین المللی ذی ربط قرار دهد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید